سواد و اعتياد



سال دولت و ملت، همدلی و همزبانی

سواد و اعتياد

مزایای افزايش سواد رسانه ای دانش آموزان براي پيشگيري اوليه از اعتياد

مزایای افزايش سواد رسانه ای دانش آموزان براي پيشگيري اوليه از اعتياد

 میان افراد مسئول آموزش سلامت براي پيشگيري اوليه از اعتياد، آگاهی و درک نسبتا خوبی در مورد آموزش نحوه تحلیل نقادانه تبليغ مصرف الکل و دخانیات در رسانه ها وجود دارد. این موضوع تا حدی به دلیل تبلیغات همه گیر و ترویج این محصولات است. در واقع بسیاری از کارشناسان معقتدند که نه تنها فعالیت چندانی در حوزه سواد رسانه ای مرتبط با مواد مخدر صورت نگرفته است، بلکه موانع ذاتی هم در زمینه این نوع آموزش هم وجود دارد. بنابر این شناسایی فرصت ها برای یافتن اهرم هاي پيشگيرانه  و در عین حال درک چالش های مربوط به مصرف مواد مخدر برای کمک به رشد این روش، الزامی است.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني پيشگيري نوين، تحقیق در مورد برنامه های سواد رسانه ای مرتبط با الکل و دخانیات نشان می دهد که این مداخلات می توانند بر خصوصیاتی تاثیر گذار باشند که به عنوان عوامل محافظ دربرابر سوءمصرف مواد شناخته می شوند. برای مثال یک برنامه سواد رسانه ای که بر مبارزه با تبلیغات الکل و دخانیات در مدرسه راهنمایی تمرکز دارد، می تواند میزان دانش دانش آموزان را بهبود ببخشد، ذهنیت عادی بودن استفاده از الکل و دخانیات را از بین برده و دیدگاه نقادانه نسبت به تبلیغات صنعت الکل و دخانیات را تقویت کرده و قصد افراد برای نوشیدن الکل درکوتاه مدت را نیز کاهش دهد. یک مطالعه دیگر نشان داد که مداخله می تواند تاثیری فوری بر دیدگاه افراد نسبت به الکل و دخانیات داشته باشد و این تاثیر در طولانی مدت، قدرتمندتر مي شود.

 

روش سواد رسانه ای با آموزش دانش آموزان در زمینه های زیر، تلاش های پیشگیرانه را تقویت می کند:

  • · شناسایی نحوه تاثیر گذاری پیام های رسانه ها بر آنها

دانش آموزانی که واژگان تبليغاتي رسانه ها را یاد می گیرند، می توانند روش های متقاعد سازی یا فریب دادن در رسانه ها را شناسایی کنند. آنگاه می توانند مهارت های مورد نیاز برای محافظت از خود دربرابر پیام های مرتبط با مواد مخدر یا گزینه های شیوه زندگی منفی که در رسانه ها تبلیغ می شوند، در خود نهادینه کنند.

  • · ایجاد تفکر نقادانه

وقتی دانش آموزان یاد بگیرند تا به شکل نقادانه رسانه ها را تحلیل کنند، می توانند پیام های ارزشی جای گرفته در آنها را آشکار ساخته و در مورد پذیرش یا ردشان تصمیم بگیرند. وقتی دانش آموزان ارزیابی پیام ها از نظر درستی و قابل اطمینان بودن را یاد بگیرند، اطلاعات و ابزارهای بهتری برای تصمیم گیری جهت پیشگیری از رفتار بد را در اختیار خواهند داشت.

  • · پرورش احترام به نفس سالم

دانش آموزان دارای دانش در ارتباط با رسانه ها و روش های مورد استفاده آنها می توانند به شکل خلاقانه از رسانه برای ایجاد پیام های اقناع خود در ارتباط با پیشگیری از مواد مخدر استفاده کنند. آنها می توانند در انتخاب گزینه های مثبت از سوی همسالان خود در ارتباط با مواد مخدر نیز موثر باشند. تشویق روابط و احترام به نفس سالم یکی از اهداف یک برنامه تاثیر گذار پیشگیری از مواد مخدر است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ن : شبنم سرچمی
ت : دو شنبه 8 / 6 / 1393


محمد بن حسن عسکری (عج) آخرین امام از امامان دوازده گانه شیعیان است. در ١۵ شعبان سال ٢۵۵ هـ.ق در سامرا به دنیا آمد و تنها فرزند امام حسن عسکری (ع)، یازدهمین امام شعیان ما است. مادر آن حضرت نرجس (نرگس) است که گفته اند از نوادگان قیصر روم بوده است. «مهدی» حُجَت، قائم منتظر، خلف صالح، بقیه الله، صاحب زمان، ولی عصر و امام عصر از لقبهای آن حضرت است.